De transmissie van een DAF

Gepubliceerd op 29 december 2024 om 09:57

Je hebt het vast weleens gehoord: de variomatic transmissie van een DAF. Dat is ook wat de oudjes zo bijzonder maakt. 

 

Reed je vroeger in een DAF dan was dat pure luxe. Je beschikte feitelijk over een 'automaat' , wel anders dan de automaat die we tegenwoordig kennen. Vroeger was een handgeschakelde auto heel gebruikelijk en was een automaat pure luxe. Dat is ook waarom de DAF gezien werd als een auto voor de 'decadenten'. Je kon sneller optrekken want je hoefde niet meer te schakelen/koppelen. 

 

Dit wetende kun je dus bedenken dat het een traploze transmissie is die bestaat uit een aandrijfriem en twee zogenoemde poelies met elk twee kegels. De diameter ervan wordt zo ingesteld dat de V-riem dichterbij de spindel of bij de rand loopt. De afstand tussen de kegels is bepalend. 

 

Ik kan me voorstellen dat alle termen nog wat onduidelijk zijn. Het filmpje van DAF Club Nederland geeft vast en zeker meer duidelijkheid. 

 

 


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.